English version
Wersja polska

Teatr CHOREA zaprasza pedagogów, edukatorów, animatorów kultury, młodzież i seniorów oraz osoby niezależne działające w kulturze do wzięcia udziału w drugiej edycji edukacyjnego projektu Laboratorium Kreatywnego Działania - czyli LKD II !

Laboratorium Kreatywnego Działania II to cykl dziewięciu interdyscyplinarnych warsztatów z zakresu teatru oraz tematów z nim związanych, takich jak: reżyseria światła i dźwięku w przedstawieniach teatralnych, praca nad scenografią, muzyką i scenariuszem teatralnym, elementy produkcji wydarzeń kulturalnych, animacja kultury, zajęcia ruchowo-teatralne, rola pedagoga teatralnego, zasady wolontariatu.

Projekt kierowany jest do szkół, kadry ośrodków kultury, bibliotek publicznych, muzeów, galerii, firm oraz instytucji prowadzących działalność edukacyjną i artystyczną, członków organizacji pozarządowych i kulturalnych oraz niezależnych osób działających w kulturze.

Zadaniem naszego projektu jest udzielanie wsparcia oraz dawanie edukatorom, pedagogom i animatorom kultury nowych narzędzi do pracy z m.in. dziećmi, młodzieżą, seniorami, w szczególności poprzez działania przeciwdziałające zjawisku wypalenia zawodowego, tworzenie sytuacji wykraczających poza mury szkoły, dających świeżość i wolność w działaniu, wspieranie rozwoju zawodowego oraz promowanie kreatywnego myślenia w pracy.

W tej edycji projektu duży nacisk położymy również na międzypokoleniowość wynikającą ze wspólnego działania dwóch grup - młodzieżowej oraz senioralnej.

Dodatkowo uczestnicy warsztatów będą mogli wziąć czynny udział w wybranych wydarzeniach artystycznych i edukacyjnych organizowanych przez Teatr CHOREA w Łodzi, w tym w tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2020: Ciało / Pamięć / Historia.

Projekt Laboratorium Kreatywnego Działania II realizowany jest w dwóch modułach.

Moduł pierwszy:

Pierwszy moduł stanowią cotygodniowe spotkania warsztatowe z młodzieżą oraz seniorami, którzy chcą rozwijać się w procesie badań i poszukiwań dróg ekspresji teatralnej. Zajęcia będą obejmowały m.in.: pracę ze świadomością ciała, działania fizyczne w teatrze, elementy nauki tańca, choreografii i akrobatyki, ćwiczenia wzajemnościowe i partnerskie wykorzystywane do budowy etiud scenicznych, pracę z drugim człowiekiem opartą na kontakcie i działaniach fizycznych, budowanie i wzmacnianie zaufania, zachęcanie do współpracy poprzez działania fizyczne i aktorskie, odpowiedzialność za grupę, komunikację w grupie, techniki słuchania poprzez pracę nad ciałem grupowym.
Prowadzący warsztaty: Janusz Adam Biedrzycki, Magdalena Paszkiewicz, Wiktor Moraczewski

Moduł drugi:

Drugi moduł składa się z cyklu szkoleń i warsztatów. Działania te mają służyć zwiększeniu kompetencji i praktyk zawodowych wśród osób pracujących z różnymi grupami teatralnymi. W skład tego modułu wchodzą zajęcia prowadzone przez specjalistów z danej dziedziny.


Program szkoleń i warsztatów:


1. Szkolenie "Wolontariat w kulturze"

data: 23 maja 2020 (sobota)
godzina: 11:00-15:00
czas trwania: 4 godziny
miejsce: szkolenie online, prowadzone przez komunikator internetowy, dla zamkniętej grupy uczestników
prowadzenie: Anna Raczkowska

Wolontariusze to ogromne wsparcie w realizacji projektów, jednak wykorzystanie ich potencjału wymaga organizacji i współpracy. Szkolenie prowadzone przez Annę Raczkowską pomoże zrozumieć aspekty formalne i praktyczne prowadzenia wolontariatu. Uczestnicy dowiedzą się, jak rekrutować wolontariuszy oraz jakich narzędzi używać do komunikacji i motywacji, a także jak skutecznie zarządzać ich pracą.

Anna Raczkowska - starszy trener, animator kultury, koordynator projektów. Prowadzi szkolenia z zakresu organizacji wydarzeń kulturalnych, komunikacji w projektach oraz rozwoju wolontariatu w NGO. Ma wieloletnie doświadczenie w rekrutacji, promocji i koordynacji pracy grup wolontariackich przy największych wydarzeniach kulturalnych w Łodzi, m.in. Łódź Design Festival (150 osób w 8 działach wolontariackich). Prezes w Stowarzyszeniu “Wici” zajmującym się promocją kultury i rzemiosł dawnych.


2. Szkolenie "Produkcja i promocja wydarzeń kulturalnych"

data: 30 maja 2020 (sobota)
godzina: 15:00-19:00
czas trwania 4 godziny
miejsce: szkolenie online, prowadzone przez komunikator internetowy, dla zamkniętej grupy uczestników
prowadzenie: Anna Maszewska

Uczestnicy tego szkolenia dowiedzą się jak skutecznie zaplanować produkcję wydarzenia, by w trakcie jego realizacji nic ich nie zaskoczyło. Tematem zajęć będą m.in. poszczególne etapy produkcji wydarzenia; organizacja pracy zespołu i zarządzanie wydarzeniami artystycznymi, edukacyjnymi, społecznymi; stworzenie harmonogramu pracy; budowanie budżetów i kosztorysów; umiejętność finansowania projektów w sektorze kultury oraz techniki promocji i marketingu. Zajęcia skoncentrują się również na tym jak skutecznie dbać o ewaluację projektu oraz jego prawidłowe rozliczenie.

Anna Maszewska - producentka teatralna i filmowa, koordynator wydarzeń kulturalnych, aktorka. Absolwentka kulturoznawstwa ze specjalizacją filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim oraz Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w PWSFTviT w Łodzi. Główny koordynator Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2018 i 2019. Koordynator wydarzeń artystycznych w Łodzi i Poznaniu oraz wydarzeń rozrywkowych o dużym potencjale komercyjnym. Od 2015 zajmuje się produkcją wydarzeń kulturalnych oraz edukacją filmową i teatralną. W 2015 koordynator wolontariuszy podczas festiwalu 20.Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia oraz lider i aktor grupy TAKE OVER (edycja polska), działającej przy Teatrze CHOREA. W 2016 koordynator Mobilnego Kina Skody realizowanego w ramach Transatlantyk Festival. W latach 2016-2017 koordynator produkcji w agencji artystyczno-eventowej Ferment Kolektiv, realizując m.in. projekty: „Animator On Tour”, „Filmowe Lato z Orange” oraz wydarzenia towarzyszące podczas 43. Forum wokół Kina. W 2017 koordynator produkcji 22. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia.


3. Warsztaty "Scenografia w teatrze"

data: 6-7 czerwca 2020 (sobota-niedziela)
godzina: 11:00-15:00
czas trwania: 2 x 4 godziny
miejsce: sala warsztatowa Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Jola Królicka i Magdalena Milewska

Warsztat scenograficzny będzie się składał z dwóch modułów: teoretycznego i praktycznego.

Część teoretyczna ma na celu zapoznanie uczestników z obszarem plastyki teatralnej jako dziedziną zainteresowań teatrologicznych, prezentację głównych kierunków rozwoju scenografii polskiej i światowej oraz przegląd historycznych przemian jakim podlegała wizualna strona spektakli teatralnych.

Część praktyczna będzie polegała na wykreowaniu przez uczestników wstępnych pomysłów scenograficznych, szukaniu inspiracji, ustaleniu klimatu spektaklu, doboru i zbiórce materiałów recyklingowych do stworzenia scenografii oraz szukaniu oryginalnych i prostych rozwiązań scenograficznych.

Jola Królicka - Artystka, plastyczka, pedagożka, realizatorka wielu scenografii do koncertów, spektakli i eventów, rysownik. Zajmuje się rękodziełem artystycznym, prowadzi warsztaty plastyczne, edukacyjno-integracyjne i interdyscyplinarne z zakresu sztuki, plastyki, teatru i ekologii dla dzieci i młodzieży pełnosprawnej oraz osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi zajęcia plastyczne dla dzieci i młodzieży w Poleskim Ośrodku Sztuki w Łodzi oraz cykliczne, rodzinne, międzypokoleniowe warsztaty plastyczne w ramach projektu "Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki w Łodzi". Jako ilustratorka współtworzy program TVP pt. "Supełkowe ABC" skierowany do dzieci niedosłyszących. Autorka scenografii do spektakli "Żarty Teatralne" (2018) "Miasto" (2019), "Rój. Sekretne życie społeczne" (2019), realizowanych przez Teatr CHOREA.

Magdalena Milewska - Historyk sztuki, kuratorka, od 2017 roku prowadzi galerię Punkt Odbioru Sztuki, będącą częścią Poleskiego Ośrodka Sztuki w Łodzi. Absolwentka podyplomowych Studiów Muzealniczych na Uniwersytecie Warszawskim. Pracowała m. in. w Galerii Propaganda w Warszawie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w Galerii Manhattan. Jej teksty o sztuce publikowane były w magazynach branżowych m. in. w „Kwartalniku rzeźby Orońsko”. Prowadzi wykłady przybliżające sztukę współczesną, a także warsztaty plastyczne skierowane do dzieci i młodzieży.


4. Warsztaty Master Class I "Architektura myśli i ciała"

data: 4 lipca 2020 (sobota)
godzina: 10:00-18:00
czas trwania: 8 godzin (w tym przerwa obiadowa, obiad wliczony w cenę warsztatu)
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Iga Załęczna

W procesie twórczej zabawy, przy wykorzystaniu technik improwizacji, uczestnicy stworzą swoisty alfabet, teatralny język, dzięki któremu możliwe będzie budowanie oryginalnych i zaskakujących rzeczywistości. Warsztat umożliwi zdobycie konkretnych narzędzi teatralnych, dzięki którym uczestnik poszerzy swoje umiejętności rozbudzania wyobraźni, twórczego i abstrakcyjnego myślenia, pozna sposoby organizacji zajęć performatywnych, doboru repertuaru, a także narzędzi integracji społecznej, wykorzystujących teatralne działanie.

Iga Załęczna - Animatorka kultury, choreograf, aktorka. Członkini i założycielka Teatru CHOREA, w którym realizowała autorskie projekty teatralne („Koguty, Borsuki i inne Kozły”, „Córka swojej matki”, „Isla Cisneros”) oraz edukacyjno-artystyczne („Teatr Forum jako metoda pracy”). Współpracowała z Pawłem Passinim, tworząc zespół niezależnego teatru Nettheatre. Teatr w sieci powiązań, w którym zagrała w wielu spektaklach („Tehillim/Psalmy”, „Turandot”, „Kukła. Księga blasku”, „Widma”). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla osób pracujących w przestrzeni edukacji artystycznej („Wertykalne poziomy narracji – czyli jak ugryźć tort?”, Dotknij Teatru 2018). W 2015 roku ukończyła kurs Teatru Forum i rozpoczęła samodzielną pracę metodami teatru zaangażowanego. Od 2012 roku prowadzi regularne zajęcia w zakresie reżyserii, technik teatralnych i technik wyrazu scenicznego w Policealnym Studium Animatorów Kultury we Wrocławiu. W roku 2016 zrealizowała program stypendialny z ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój” 2014-2020 (PO WER) - Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego. Zrealizowany przez nią projekt zwyciężył w konkursie na najlepszy projekt edukacyjny, organizowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji: „EDUinspiracje 2017”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010, 2011, 2017. W ramach przyznanego w 2017 roku stypendium artystycznego zrealizowała projekt „Teatr Forum – roczny cykl warsztatów i spektakli”. Jest w trakcie zdobywania kwalifikacji trenerskich w zakresie dramy w Szkole Trenerów Dramy, prowadzonej przez Fundację Drama Way w Warszawie. W oparciu o techniki dramowe i pedagogiki twórczości zrealizowała autorski program „Szkoła Pedagogów Kreatywności” w Fabryce Sztuki w Łodzi.


5. Warsztaty Master Class II "Ruch / Gest / Słowo"

data: 8 sierpnia 2020 (sobota)
godzina: 10:00-18:00
czas trwania: 8 godzin (w tym przerwa obiadowa, obiad wliczony w cenę warsztatu)
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Tomasz Rodowicz, Janusz Adam Biedrzycki

Mistrzowski warsztat teatralny, prowadzony przez doświadczonych instruktorów i artystów, poprzedzony będzie teoretycznym wstępem dotyczącym zagrożeń oraz dobrych praktyk w prowadzeniu grupy teatralnej. Uczestnikom zaprezentowane zostaną przykładowe projekty artystyczne Teatru CHOREA oraz podręcznik, „Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu”, który Teatr CHOREA stworzył we współpracy z PWSFTViT im. Leona Schillera w Łodzi oraz Instytutem Muzyki i Tańca w Warszawie. Przede wszystkim jednak uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei - trójjedni, czyli połączenia ruchu, dźwięku i słowa w jednym dynamicznym, teatralnym działaniu. W trakcie warsztatów będziemy koncentrować się na pracy w grupie, pracy z ciałem, głosem, rytmem i słowem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora / performera / wykonawcę wszystkich tych form ekspresji jednocześnie.

Tomasz Rodowicz - Dyrektor Artystyczny Teatru CHOREA. Aktor, reżyser, muzyk, pedagog. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współzałożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, jego czołowy aktor oraz lider programu dydaktycznego w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy i Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy. Wykładowca na: Uniwersytecie Łódzkim, Akademii Teatralnej w Krakowie (filia w Bytomiu), PWSFTViT im. Leona Schillera w Łodzi. Lider licznych projektów dydaktycznych i artystyczno-edukacyjnych dla aktorów, instruktorów teatralnych i animatorów kultury na całym świecie. W 2014 roku odznaczony medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" nadawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat nagrody "O! 2017" w kategorii Teatr, przyznawaną przez O.pl Polski Portal Kultury. W 2018 roku został laureatem nagrody Prezydenta Miasta Łodzi za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. W 2019 roku otrzymał prestiżową nagrodę im. Zygmunta Hübnera "CZŁOWIEK TEATRU" ustanowioną przez Fundację Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera, tym samym dołączył do świetnego grona laureatów tego wyróżnienia: Anny Augustynowicz, Jana Englerta, Jerzego Treli, Piotra Cieplaka i Jacka Głomba.

Janusz Adam Biedrzycki - Aktor, tancerz, choreograf, instruktor teatralny. Absolwent Wydziału Humanistycznego ze specjalizacją: Kulturoznawstwo, folklorystyka i etnologia oraz Teatrologia i filmoznawstwo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Absolwent Zarządzania kulturą Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Członek kursu „Pedagog w Teatrze” organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Współzałożyciel i członek Teatru CHOREA. Członek integracyjnego Teatru Prawd Dziwnych działającego przy Środowiskowym Domu Samopomocy w Łęcznej. Współpracował ze Stowarzyszeniem Integracji Społecznej przy warsztatach terapii zajęciowej. Współpracował z teatrami: Nettheatre w Lublinie, Teatr Lalki i Aktora „Pinokio” w Łodzi. Autor choreografii do spektakli: „Koguty Borsuki i inne Kozły” w reż. Igi Załęcznej, oraz monodramu „Upadek Psycho-Somatic-Gaym w reż. Magdaleny Paszkiewicz. Pomysłodawca i reżyser projektu „Brzydal” - cyklu warsztatów zakończonych spektaklem teatralnym. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010 i 2014 oraz Urzędu Miasta Łodzi w latach 2013 i 2017. Pomysłodawca i reżyser projektów: "Vidomi" i "Ciemność. To co jest ukryte" - cykli warsztatów teatralnych zakończonych spektaklami z udziałem osób niewidomych i słabowidzących. Pomysłodawca i reżyser projektów: "Vidomi" i "Ciemność.To co jest ukryte" - cykli warsztatów teatralnych zakończonych spektaklami z udziałem osób niewidomych i słabowidzących. Reżyser spektaklu "Rój. Sekretne życie społeczne". Współtwórca podręcznika „Trening fizyczny aktora - od działań indywidualnych do zespołu” powstałego we współpracy Teatru CHOREA z PWSFTViT im. Leona Schillera w Łodzi oraz Instytutem Muzyki i Tańca w Warszawie. Od 2007 roku pracuje w Fabryce Sztuki w Łodzi jako instruktor, edukator, autor wielu warsztatów i projektów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.


6. Warsztaty "Dramaturg wewnątrz spektaklu"

data: 3-4 października 2020 (sobota-niedziela)
godzina: 11:00-15:00
czas trwania: 2 x 4 godziny
miejsce:sala warsztatowa Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Wiktor Moraczewski

Głównym celem warsztatu będzie poszerzenie doświadczeń i umiejętności w zakresie pracy dramaturgicznej, dostarczenie wiedzy do samodzielnej pracy nad scenariuszem teatralnym i zwiększenie kompetencji w obszarze metod pracy twórczej i rozwojowej z grupą teatralną, w oparciu o wybrany tekst. Warsztat złożony będzie z części teoretycznej i praktycznej.

Wiktor Moraczewski - Kulturoznawca, teatrolog, dramaturg, pedagog teatralny. Absolwent kulturoznawstwa, specjalności teatrologicznej na Uniwersytecie Łódzkim (Katedra Dramatu i Teatru). W latach 2014-2017 związany z Ośrodkiem Kultury „Górna” w Łodzi, gdzie był współorganizatorem i uczestnikiem polskich i zagranicznych projektów m.in. projektu „Radar”, realizowanego metodą Sensory Labirynth Theatre, której jest certyfikowanym instruktorem. Doświadczenie w tej dziedzinie oraz europejski certyfikat zdobył uczestnicząc w międzynarodowym teatralnym projekcie "Ritual Beyond Roots", odbywającym się w ramach programu Erasmus+ w Rumunii i podczas zagranicznych projektów, m.in. w Calypso – il teatro per il sociale (Włochy). W latach 2015-2018 współpracował z Instytutem Teatralnym im. Mieczysława Hertza w Łodzi. W 2016 roku zajmował się adaptacją tekstu i dramaturgią do spektaklu Anny Cichy-Fatygi pt. „Ku wielkiemu morzu” w reżyserii Jacka Orłowskiego. We współpracy z Instytutem Teatralnym im. M.Hertza, w ramach projektu (m)Łodzi, przygotował również wystawę fotograficzną „7.15 p.m.”. Wystawa była częścią jego pracy licencjackiej napisanej pod opieką prof. Małgorzaty Leyko, poświęconej historii teatrów w łódzkim Grand Hotelu. Druga odsłona tej wystawy została zaprezentowana w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi, podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu, a także podczas III Zjazdu Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Od 2017 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi, który stał się przedmiotem badań jego pracy magisterskiej. W ostatnim czasie zrealizował scenariusze do spektakli: „Ciemność. To co jest ukryte” oraz spektaklu dla dzieci „Rój. Sekretne życie społeczne”. Jako asystent reżysera i aktor pracuje przy spektaklu „Tragedia Jana” w reż. Waldemara Raźniaka. Instruktor warsztatów teatralno-literackich w ramach projektu edukacyjno-integracyjnego „Jak w ulu!” i projektu edukacyjnego „Laboratorium Kreatywnego Działania”. W Teatrze CHOREA pracuje także jako animator prowadzący zajęcia teatralne, edukacyjne i interdyscyplinarne dla dzieci i młodzieży. W 2019 roku rozpoczął współpracę z Klubem Nauczyciela w Łodzi, gdzie wspólnie z Januszem Adamem Biedrzyckim prowadzi zajęcia teatralno-literackie dla seniorów. Jest również instruktorem teatralnym w Fundacji Edukacji Demokratycznej Dmuchawiec oraz w firmie Twórczo i Aktywnie. Podczas studiów prowadził także aktywną działalność recenzencką, którą rozpoczął w studenckich gazetach festiwalowych, wydawanych podczas Łódzkiego Festiwalu Szkół Teatralnych oraz Ogólnopolskiego Festiwalu Teatru Młodych „Dziatwa”. Publikował swoje teksty również na łamach łódzkich gazet: „Kalejdoskopu” i „Dziennika Łódzkiego”. Współtwórca publikacji poświęconej 15-leciu Teatru CHOREA.


7. Warsztaty "Reżyseria światła"

data: 24-25 października 2020 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 2 x 4 godziny
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Tomasz Krukowski

Podczas warsztatu uczestnicy będą mieli możliwość przyjrzenia się z bliska urządzeniom oświetleniowym, zostaną zapoznani z zasadami doboru aparatów oświetleniowych oraz poznają techniki świecenia spektakli teatralnych. Zagadnienia, które zostaną poruszone podczas warsztatu to, m.in.: światło a kolor, mieszanie kolorów, percepcja barw, oddawanie barw, źródła oświetlenia w teatrze, techniki oświetleniowe i światło kierunkowe w teatrze, efekty specjalne wywoływane przy pomocy oświetlenia.

Tomasz Krukowski - Reżyser światła. Od 2007 roku kierownik administracyjny w Fabryce Sztuki w Łodzi. Współpracował z wieloma alternatywnymi grupami teatralnymi w Łodzi, między innymi z: Akademickim Ośrodkiem Inicjatyw Artystycznych, Teatrem 77, Teatrem Dziewięćsił, Teatrem Scena Forum. Od 2007 roku reżyser światła w większości produkcji artystycznych, teatralnych i muzycznych Teatru CHOREA. Wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi, współpracuje przy spektaklach dyplomowych uczelni. Współpracował z takimi reżyserami jak: Andrzej Czerny, Piotr Krukowski, Andrzej Maria Marczewski, Zdzisław Hejduk, Remigiusz Caban, Tomasz Bieszczad, Paweł Passini, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz.


8. Warsztaty "Muzyka w spektaklu"

data: 5 grudnia 2020 (sobota)
godzina: 11:00-15.00
czas trwania: 4 godziny
prowadzenie: Paweł Odorowicz

Czy muzyka w spektaklu jest w ogóle potrzebna? Czy muzyką można „poprawić” spektakl? Albo zepsuć? Czy tworzenie muzyki do spektaklu ma sens? ...i czy można stworzyć muzykę nie będąc kompozytorem? Na takie pytania (i inne, które pojawią się w trakcie) będziemy odpowiadać podczas warsztatów „Muzyka w spektaklu”. Nauczymy się również, jak stworzyć muzykę na bazie instrumentów, które nie są instrumentami, a zawsze są „pod ręką”.
Celem warsztatów jest podniesienie kompetencji uczestników, w zakresie wykorzystywania narzędzi muzycznych w pracy scenicznej i teatralnej. Podczas warsztatu uczestnicy nauczą się wsłuchiwania, rozpoznawania i rozumienia dźwięków, oraz budowania z nich dramaturgii.

Paweł Odorowicz - Muzyk, instrumentalista, kompozytor, aranżer, kameralista, sideman, realizator nagrań, producent muzyczny, animator kultury. Pierwszy (podobno) polski "elektryczny" altowiolista. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie altówki dr hab. Jacka Dumanowskiego. W latach 2011-2014 wykładowca w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji tejże uczelni (praktyka wykonawcza muzyki współczesnej). Wielopłaszczyznowy, wielokierunkowy wykonawca, twórca i kompozytor - od muzyki poważnej, poprzez piosenkę i jej pochodne, aż po muzykę ilustracyjną. Był współtwórcą i pomysłodawcą Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Organizował Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie. Współpracował z lubelskim Stowarzyszeniem „W Stronę Sztuki”, zajmującym się wyławianiem młodych talentów muzycznych. Współpracował między innymi z: Joanną Słowińską, Dzidką Muzolf, Pauliną Bisztygą Marcinem Różyckim, zespołem Lubelska Federacja Bardów, orkiestrą Capella, orkiestrą Sinfonietta Cracovia Cracoviensis,) kwartetem smyczkowym DAFO. Od 2000 roku prowadzi własne studio nagraniowo-produkcyjne ukierunkowane na rejestrację muzyki oraz produkcję muzyczną. Trzykrotny stypendysta MKiDN (2011, 2014, 2020). W 2017 i 2019 roku otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Lublina. W 2016 roku laureat Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie. Dwukrotny zdobywca nagrody Grand Prix w Konkursie Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja", organizowanym przez Polskie Radio: w 2014 roku z zespołem Trzy Dni Później, a w 2017 roku z autorskim projektem "Pieśni Przejścia" wykonywanym przez duet Grochocki_Odorowicz. Od 2013 roku współpracuje z Teatrem CHOREA jako wykonawca i współtwórca muzyki w koncertach i spektaklach. Od 2015 roku współpracuje z reżyserem Leszkiem Mądzikiem (Scena Plastyczna KUL), komponując oraz na żywo wykonując muzykę do jego spektakli. Współpracował ze Stowarzyszeniem MONAR - Klubem Profilaktyki Środowiskowej „NIE NUDA”. Ma na swoim koncie ponad 40 wydawnictw CD i DVD, na których pojawia się jako muzyk, producent, aranżer i realizator. W 2019 założył firmę Endless Tree Production - mobilne studio nagrań (live recording, field recording, produkcja muzyczna), świadczy również usługi w ramach edukacji artystycznej i managementu kulturalnego.


9. Warsztaty "Reżyseria dźwięku"

data: 20 grudnia 2020 (niedziela)
godzina: 10:00-18:00
czas trwania: 8 godzin
prowadzenie: Marcin Dobijański

Warsztat ma na celu wprowadzenie uczestników w podstawy akustyki pomieszczeń, elektroakustyki, technik mikrofonowania, emisji głosu i emisji instrumentów muzycznych, a także korzystania ze zdobyczy technologii we współczesnej sztuce. W teorii i w praktyce uczestnicy wraz z prowadzącym ustalą co można, czego nie należy, a czego wręcz nie wolno robić podczas pracy z dźwiękiem. Poznają fachową terminologię, która umożliwi precyzyjniejszą komunikację na płaszczyźnie reżyser-realizator, bądź artysta-realizator. Nauczą się również jak pracować z mikrofonem oraz jak stosować „sztuczki”, które uatrakcyjnią widowisko.

Marcin Dobijański - Realizator dźwięku. Z wykształcenia elektronik i muzyk. Studiował także na kierunku aktorsko-impresaryjnym Międzynarodowego College’u Twórczości oraz na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej. Od 1994 roku specjalizuje się w obsłudze produkcji „live”. Jako realizator współpracował dłuższy czas z Elżbietą Adamiak oraz zespołami: Normalsi, Tosteer, Power of Trynity, Leafless Tree, Rezerwat, Proletaryat. Od 2012 roku współpracuje na stałe z grupą Varius Manx. Współorganizował przeglądy konkursowe „Być gwiazdą…” w Śródmiejskim Forum Kultury w Łodzi. Realizował dźwięk w wielu spektaklach teatralnych i parateatralnych, m.in. współpracując z reżyserami: Janiną Niesobską („Tango, tango”), Witoldem Jurewiczem i Kamilą Jankowską („Toporem w serce”), Jarosławem Kuszą („Sztuka mroku”), Seanem Palmerem („Bajka o uchu polany”, „Po burzy”, „Klechdy polskie”), Tomaszem Rodowiczem („Po Ptakach”, „Bachantki”, „Derby.Białoczerwoni”, „Szczelina”, „Studium o Hamletach”, „2.0.4.5. Miniopera Metafizyczna”, „ja, bóg”), Waldemarem Raźniakiem („Tragedia Jana”), Januszem Adamem Biedrzyckim („Vidomi”, „Rój. Sekretne życie społeczne”), Olą Turkiewicz i Jackiem Górskim („Koncert Niepodległości”), a także: Jimem Ennisem, Magdaleną Paszkiewicz, Wojtkiem Ziemilskim, Pawłem Odorowiczem, Igorem Gawlikowskim i innymi. Od 2012 roku współpracuje na stałe ze Teatrem CHOREA. Jako muzyk i wokalista współpracował z łódzką grupą artrockową „Prząśniczki”, jako muzyk i kompozytor z Iwoną Jędruch, a jako wokalista brał udział w „Oratorium Dance Project” i „Szukając Solidarności”. Realizował wydawnictwa płytowe: Robert Grudzień i Iwona Jędruch „Misterium dźwięku, o. Stan Fortuna „ Live in Poland”, Leafless Tree „Say/Yes Live in Lodz”. Członek Polskiego Stowarzyszenia Realizatorów Dźwięku oraz Stowarzyszenia Gre Badanie.


WAŻNE INFORMACJE:

Zapisy na warsztaty prowadzi Teatr CHOREA, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-18:00:
- mailowo: teatrchorea@gmail.com
- telefonicznie: +48 667 326 711 (koordynator projektu: Janusz Adam Biedrzycki)

W mailu prosimy podać tytuł warsztatu, datę warsztatu i dane uczestników (imię, nazwisko, wiek).

Koszt uczestnictwa w całości projektu (9 spotkań warsztatowych) wynosi 360 zł od uczestnika.

Jest to pełna opłata za cały cykl warsztatowy i nie może być pomniejszona w przypadku, kiedy uczestnik w trakcie trwania projektu (między 23 maja 2020, a 20 grudnia 2020) zrezygnuje z udziału w pojedynczych warsztatach.

Dla pierwszych 5 osób, które zgłoszą chęć udziału w całym cyklu warsztatowym, koszt uczestnictwa w całości projektu (9 spotkań warsztatowych) wynosi 300 zł od uczestnika.

Koszt uczestnictwa w pojedynczych warsztatach jednodniowych wynosi 80 zł od uczestnika, z wyjątkiem warsztatów "Reżyseria dźwięku".
Koszt uczestnictwa w pojedynczych warsztatach dwudniowych oraz warsztatach "Reżyseria dźwięku" wynosi 160 zł od uczestnika.

W cenę 8-godzinnych jednodniowych warsztatów wliczony jest obiad.


Opłaty za udział w warsztatach przyjmuje Teatr CHOREA, na konto Alior Bank: 95 2490 0005 0000 4530 5405 9285.

W tytule przelewu należy umieścić imię i nazwisko uczestnika oraz formułkę „Laboratorium Kreatywnego Działania edycja II - szkolenia”.

Teatr CHOREA mailowo poinformuje uczestników o odnotowanej wpłacie i tym samym ostatecznie potwierdzi uczestnictwo w warsztacie.

Wpłata za uczestnictwo w całym cyklu warsztatowym musi zostać odnotowana na koncie bankowym Teatru CHOREA najpóźniej do 20 maja 2020 (środa), do godziny 18:00.

Jeśli wpłata nie zostanie odnotowana w powyższym terminie, rezerwacja zostaje anulowana.

Wpłata za uczestnictwo w pojedynczych warsztatach musi zostać odnotowana na koncie bankowym Teatru CHOREA najpóźniej do godziny 18:00 w dniu poprzedzającym dane wydarzenie.

Za rezygnację z udziału w całym cyklu warsztatowym zgłoszoną (mailowo lub telefonicznie) do 15 maja 2020 (piątek) włącznie, Teatr CHOREA zwraca pełną kwotę (360 zł) na konto nadawcy.

Za rezygnację z udziału w całym cyklu warsztatowym zgłoszoną (mailowo lub telefoniczne) po 15 maja 2020 (piątek), Teatr CHOREA nie zwraca opłaty.

Za rezygnację z udziału w pojedynczych warsztatach zgłoszoną (mailowo lub telefonicznie) najpóźniej do 7 dnia przed datą wydarzenia, Teatr CHOREA zwraca pełną kwotę 80 zł (za jednodniowe warsztaty) i kwotę 160 zł (za dwudniowe warsztaty oraz warsztaty "Reżyseria dźwięku") na konto nadawcy.

Za rezygnację z udziału w pojedynczych jednodniowych lub dwudniowych warsztatach zgłoszoną (mailowo lub telefoniczne) po upływie 7 dni przed datą wydarzenia, Teatr CHOREA nie zwraca opłaty.

Teatr CHOREA może wystawić fakturę VAT.

Teatr CHOREA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły warsztatów ze stacjonarnych na warsztaty online, w zależności od stanu sytuacji epidemiologicznej w kraju.

Link do udziału w szkoleniach online zostanie przesłany do uczestników drogą mailową, najpóźniej dzień przed rozpoczęciem szkolenia, po dokonaniu opłaty.

Teatr CHOREA zastrzega sobie możliwość zmiany terminu szkolenia po ówczesnej zgodzie wszystkich uczestników szkolenia.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.




Fabryka Sztuki w Łodzi Tymienieckiego 3
90-365 Łódź
tel.: +48 42 646 88 65
fax: +48 42 207 35 79
info@fabrykasztuki.org

::: więcej informacji

 
Poprzedni miesiąc
Następny miesiąc